1. HABERLER

  2. DÜZCE

  3. Düzce Sarayyeri Köyü
Düzce Sarayyeri Köyü

Düzce Sarayyeri Köyü

Sarayyeri Köyü Haberleri, Merkez Sarayyeri Köyü Güncel Son Dakika Gelişmeleri, Sarayyeri Köyü İle İlgili Tüm Video, Fotoğraf Ve Haberler, Düzce Köyleri Arasında Yer Alan Sarayyeri Köyünde Vefat Edenler, Köyün Eski Adı Haberimizde.

A+A-

Merkez Sarayyeri köyü düğünleri, gelenek ve görenekleri, düğün videoları, Sarayyeri köyü son dakika gelişmeleri, Sarayyeri köyüne özgü yemekler, Merkez Sarayyeri köyünün tarihi, Sarayyeri köyü nerede, hangi il ve ilçeye bağlı, Sarayyeri köyüne ait haberler, son dakika gelişmeleri, tüm resim ve videoları bu haberimizde.

Sarayyeri, Düzce ilinin Merkez ilçesine bağlı bir köydür. Yolunuz karadeniz bölgesine düşer ve bu köyün yakınlarından geçiyorsanız Sarayyeri Köyü Resimleri ve Sarayyeri köyü videoları sizin de ilginizi çekebilir.

Düzce Sarayyeri Köyü Resimleri

Düzce Sarayyeri Köyü Resimleri

Merkez Haber ile ilgili web sitesi ve uygulamalar hangileridir. Karadeniz yöresine özgü haber kanalı var mı? Merkez Düzce Arası Kaç Km? Merkez Hava Durumu? Düzce Köyleri ve Merkez Köyleri ni merak ediyorsanız doğru adrestesini demektir.

İnternetten araştırma yapıyor memleketinizdeki ünlü sanatçı ve futbolcular kimler diye merak ediyorsanız ve Düzceli iseniz Düzce Doğumlu Ünlüler e göz atmak yararınıza olacaktır. Düzceli Ünlüler arasında Merkez Sarayyeri Köyünde doğan biri var mı? Merkez Doğumlu Ünlüler Kimler?

Sarayyeri, Düzce ilinin Merkez ilçesine bağlı bir köydür.

Sarayyeri Köyü (Adigece:Kovk'ehable/Qoukvehable/Къоук1ьэхьаблэ),1864 Adıge sürgünü sırasında Çerkesya'nın Karadeniz kıyısından ya da şimdiki Soçi (Adigece:Ş'açe/Шъачэ) metropoliten alanı yöresinden sürülen Şapsığ (Шапсыгъ) ve Vıbıh (Убых) kökenli Çerkesler tarafından kurulmuştur.İlk kafile,anlatıldığına göre 9 aileden oluşuyordu.Bu kafile ilkin Akçaşehir (şimdiki Akçakoca) iskelesine indirilen Çerkesler arasındaydı.Yanlarında ayrıldıkları yerin toprak numunesi,bazı bitki ve meyve tohumları vardı.Şimdiki yerlerine geldiklerinde yaban erikleri (хьагъэц1ырк1ь) olgunlaşmıştı.

Sarayyeri adının,köyün 3 km kadar kuzeyinde bulunan Konuralp beldesi (Türkçeleştirme kampanyası öncesi adı:"Üskübü" ya da halk arasındaki adı:"Kasaba") saray mensupları için,şimdiki köy mezarlığı ile Melen Çayı arasında ve Melen'in sol üst yamacı üzerindeki bir yerde bir yazlık saray bulunduğu,Sarayyeri adının da oradan geldiği,havadar iklimi nedeniyle saray mensuplarının yazları burada kaldığı anlatılır.Nitekim bu yerde zaman zaman Grek sikkelerinin, yakın zamanlara değin,özellikle yağışlı günlerde yeryüzüne çıkmış halde bulunduğu anlatılırdı.Köyün Çerkesçe adı ise,ilk Çerkes kafilesi önderi Kovk'ı İslam'dan gelme olarak, "Kovk'ı Köyü" anlamında Kovk'ehable (Къоук1ьэхьаблэ) olarak yöredeki Çerkeslerce bilinir.

Çerkesler ilkin köyün hemen yanından geçen Melen Çayının sağ (kuzey) tarafındaki çayırlarla kaplı geniş tabanlı vadiye (Melen k'ey/"Мэлэн к1эй=Melen vadisi) yerleştiler.Ama çevredeki Türk köylülerin,bu yerin baharları sel suları altında kaldığını söylemeleri üzerine,daha yüksek bir düzlükte bulunan şimdiki köy yerine,Melen'in sol üst tarafına taşındılar.Buraları o zamanlar geniş orman ve çalılarla kaplıydı,yerleşimin ardından orman açma ve tarla oluşturma çalışmaları başlatıldı.Dikdörtgen biçiminde çayırlık bir köy meydanı seçildi ve meydanın çevresine ev ve bahçeler yerleştirildi.İlkin kulübeler (кылы) kurulduğu,komşu Beslanbey (Adıgece:Bırgıhable) köyü ile bazı sınır anlaşmazlıkları yaşandığı anlatılmaktadır.Bu arada köy sınırları da saptandı ve aileler arasında eşit biçimde paylaşıldı.Şimdiki Kadıoğlu Köyü yakınında Kakırtama (Къакъыртамэ) denilen tümsek alan ibadet yeri,dibinde pınarı bulunan asırlık bir meşe ağacı da Kutsal Ağaç (Чъыгэе Чъыг Лъап1о) olarak belirlendi.

Sarayyeri Köyünün Kovk'ı İslam (Къоук1ьы Ислам) başkanlığında kurulduğu,ilk kafilede üç Kovk'ı,iki Hapıy (Хьапый),bir Abreg (Aбрэгь),bir Nıbe (Ныбэ),bir ve bir Natho (Натхъо) ailesinin bulunduğu anlatılır.Daha sonra,1878'de Rumeli'den sürülen Çerkeslerden, başka köy ve yerlerden bazı aileler de köye yerleşmişlerdir.Köylüler bu kişilere toprak vermiştir.Köye sonradan yerleşen aileler Ğırbı (Гъырбы),Açumıj (Ацумыжъ),Çaçuh (К1ак1ыхъу),Veğul (Огъул1),Tlışe (Л1ыщэ),Hamtıv (Хьамтыу),Bate ÖZATA(Батэ),Tlıf (Л1ыф),Haydeç (Хьайдэч1),Bekımko (Бэкымкъо),Mamhığ (Мамхыгъ) ve Abaza (Азгъэ) aileleridir.Bunların birkaçı Abadzeh (Aбдзах) ailesidir (Tlışe,Ğırbı,Bekımko,).Köyde 1950'lerde ölen Л1ыщэ Hacilyas Varol ünlü bir Adıge halk ozanı,destancı ve öykü anlatıcısı idi.Hacilyas'ın yeğeni Bahri,oğlu Ahmed Ali,Hapıy Yusuf Mahmud,Ğırbı Fuat köyün tanınmış Adıge öykü anlatıcılarındandı.

Köyde eskiden düzenlenen şarkı şölenlerinden bir örnek görmek için bk."Geguak'o-Vısak'o Toplulukları ve Bir Şarkı Şöleni",internet.

Köyde 1971-1972 yılına değin Adigecenin Şapsığ lehçesi,baskın olarak konuşuluyordu.Adıgece şimdi,daha çok yaşlı ve orta yaşlı kesim arasında konuşulmakta,gençler ise,daha çok Türkçe konuşmaktadır.

Köyde yüksek öğrenim görmüş kişiler vardır.Gençlerin bir bölümü dışarıda,bir bölümü de köyden gidip gelerek Düzce'de çalışmaktadır.Köy,Düzce mücavir alanı içinde iken,Düzce belediyesi tarafından,tek yanlı bir kararla belediye sınırları içine alınmış,karar onay için İçişleri Bakanlığına gönderilmiştir.Köyün geniş kamu arazileri vardır.1999 Düzce depreminden pek bir zarar görmemiş olduğundan köye yoğun bir yerleşme olmuş ve köyde lüks villalar inşa edilmiştir.Bu arada köyün etnik kimlik ve geleneğini korumak için,köy merkezine Çerkes asıllı ya da Adıge bağlantılı olmayan nüfus alınmamıştır.

Buna karşın köy çevresine bu yakın yıllarda bazı Karadenizli (Ordulu,vb) ve Kürt aileler yerleşmişlerdir.Köyün gelenek, görenek ve yemekleri hakkında bilgi yoktur.Düzce merkezine 4 km uzaklıktadır.Köyün iklimi, Karadeniz iklimi etki alanı içerisindedir.Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır.Köyde, ilköğretim okulu yoktur fakat taşımalı eğitimden yararlanılmaktadır. Köyün hem içme suyu şebekesi hem kanalizasyon şebekesi melene bağlıdır. PTT şubesi ve PTT acentesi yoktur. Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur. Köye ulaşımı sağlayan yol kötü olup Belediye Otobüs hattı vardır.Ayrıca köyde elektrik sabit telefon ve adsl hattı bulunmaktadır.

 

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.